MF 165 MultiPower

MF165Multi harrastesivut



Home
Traktorilla
Kelkkajuttuja
Rekkajuttuja
Harrastevideoista
Massikkakorjauksia
Silppua
Silppua2
Saksittua
Saksittua2019
Saksittua2020
Saksittua2021
Saksittua2022
Saksittua2023
Sekalaisia
Sattumia
Rakennushuoltoa
Puujutut
Site Map

Kelkkajuttuja

Harrastevideoita

Oheiset videot vaativat toimiakseen Windows Media Playerin tai vastaavan:

Puunajoa moottorikelkalla.

* Moottorikelkka ja parireki (6MB).

Olikin hankala tehdä yksin videota puunajosta vielä kun kelit oli loppumassa ja järven jäällä jo kovasti vettä. Tässä on nyt enemmän kaluston ja työkalujen kiinnitysten esittelyä, jolla on kuitenkin hakattu myyntiinkin asti muutamia satoja kuutiota. Paikka on muuten suon takana ja luonnonrauhaa täynnä kaukana asutuksesta. -Yritetään toiste saada vauhdikkaita valtaojien ylityksiä ja ylämäkeen vetoa, kunhan saan kameramiehen mukaan.

Metsänhoitoa.

* Raivausta (9MB).

Raivauksen aikana satoi, mutta sitä ei näe videolla. Nyt ymmärrän, miksi Hollywoodissa suihkutetaan paloletkulla varsinkin vanhemmissa filmeissä, kun halutaan simuloida sadekohtauksia.

Mönkijällä.

* Tuliterällä mönkijällä puunajoa (10MB).

Peli on oikea neliveto hydrostaattisella voimansiirrolla. Teetti samalla hiukan pitemmän kärryn, että sopii myös tukit. Kaverilla on palstojen etäisyys toisistaan niin suuri, että traktori ei ole mielekäs ja aivan harrastukseksi tätä tehdäänkin, ei urakalla.

Sain sähköpostia mönkkärin omistajalta, ohessa suora lainaus:
”Nopeus oli kääntäen suhteessa kuormaan. Kuorma oli puolikas maksimista ja ehkäpä myös kuvaamisen vuoksi tuli ajettua nopeammin kuin olisi ollut tarve. Pehmeällä alustalla, kuten tuolla videolla näkyvässä taimikossa todellisuudessa oli, joutui pitämään vauhtia. Sen vuoksi myös kuorma oli noin pieni. Myöhemmin jäin siihen kiinni kun rapaa oli yli renkaan syvyyden ja kuormassa oli pari tukkipuuta. Jouduin alustamaan osan ajoreitistä hakkuujätteillä.

Kärryyn olen tyytyväinen. Hyvä työnjälki ja toimiva kokonaisuus. Muunlaisesta ei tosin ole vertailevaa kokemusta eikä taida olla tarvetta hankkiakaan. Kärry on hieman vakiokärryä pidempi, mutta nykytiedollani olisi vakiopituinenkin ollut aivan yhtä hyvä. Muutamat tukit ajaisi kyllä vakiomittaisella ja varsinaiseen tukkienajoon ei kyllä mielestäni mönkijästä ole. Eikä ole kyllä kuormaimestakaan eli minusta.

Yksi ihmettelyn aihe silti on nimittäin pyörivän vetopään kiinnitys aisaan. Siihen aisan päähän olisi voinut tehdä, jonkinlaisen viisteen. Tuo 90-asteen kulma kun uppoaa kantoon niin makeasti. Varsinkin kun siinä on palkinpää ilman etulevyä.

(Tapio esite, rakenne selvinnee tästä linkistä).

Plussana kärryyn on olemassa erillinen lava, jolloin kärryllä saa kuljetettua pienempääkin tavaraa kuten valmiita polttopuita tai vaikka lannoitesäkkejä.”

Moottorikelkkasilta kesällä

Moottorikelkkasilta kesällä jossain nevalla.
Ei tähän siltaan tule mentyä traktorilla, korkeintaan mönkijällä. Eikä täälä ole traktoreita nähty, ainoastaan ojakaivinkone 60-luvulla. Pystypuut ovat sen takia, että siltapuut eivät leviäisi ja helpottaa kohdistusta puukuorman kanssa talvella.

Varsinkin päätekasojen läheisyydessä on hyvä tehdä näitä, kun tulee usesti ajettua täysillä puukuormilla lopussa. Mikään ei keljuta niin, jos jäisi kiinni tai kuorma hajoaisi loppumetreillä. Tämän tein kuitenkin syvemmälle palstaa, kun on pääreitin varrella.

Home | Traktorilla | Site Map @ MF165Multi 2006-2023 / All rights reserved