|
Saksittua 2021Ohessa jotain sattumia vuodelta 2021 ja laitoin mukaan jotain pikkujuttuja eri aloilta.
Tuulen kaatamia kuusitukkien ajoa saaresta mantereelle
Bensiiniletku meinasi polttaa moottorikelkkani Lautan hinausta Vinssausta kesällä Halkomakone Takkasydän Kotisahan haapalankkuja Nukkuma-aitta Huawei Honor 8 kännykkään lasin vaihto Lynx 9400 vm 1994 Denso startin hiilien vaihto ja muuta pientä Tuulen kaatamia kuusitukkien ajoa saaresta mantereelle![]() Vinssillä n. 50cm halkaisijaltaan ja 5.2m tukin lastausta parirekeen. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.Paikoin heikkojen jäiden takia piti ajaa tuulen kaatamia kuusitukkia saarimökkimme takametsästä moottorikelkan parireellä mantereelle. Polttopuita kun on jo yli 10 vuodeksi mökillä.Ensiksi pitää saada saaressa 28 vuotta asunut MF165 traktori toholla lämmitämällä käyntiin, kun vanhassa pelissä pidetään semisynteettiset kesäöljyt. Sitten sahattava varovaisesti tukki juuripaakusta irti että ei jää sen alle tai laippa jumiin, tökkiä peräkuupulla jäätynyttä runkoa irti maasta, karsia oksat pois, katkoa tukeiksi, vetää traktorilla lanssille, vinssillä nostaa moottorikelkan rekeen kun jotkin ovat liian painavia käsin kuormattavaksi, ajo 3km mantereelle purkupaikkaan ja lopuksi käsin purku. Lisäksi on varottava traktorilla ja kelkalla että ei jää kiinni ja tietysti, että ei loukkaa itseään, kun apu olisi kaukana. Vielä oli jossain vettä jään pinnalla ja jos siihen pysähdyt kelkalla, niin kuorman purku on todennäköistä. -Ei järkeä työmäärässä, mutta liikunnallista ja oli kiva saada tästäkin video. Video koko projektista ja ajosta wmv moodissa (54MB).Sama uudemmassa mp4 moodissa (29MB),jonka katsominen onnistuu varmimmin tallentamalla ja VLC media playerin tai vastaavan avulla. Väkipyörän toimenkuvaa suorittava halkaistu tukki kuupan huulessa olikin pätevä värkki. Sillä pystyit hiukan myös ohjaamaan vetosuuntia.Ajomatka traktorilla ei ollut pitkä alle n. 50m päähän saaren kokoamislanssille, siksi vein näitä järeitä tukkia yksitellen. Välissä oli paikoin lunta niin paljon, että jäi massikan pohjasta urakuva lumeen. Mutta ilman ketjujakin kulki hyvin, kun paino oli vetävillä pyörillä. Ohjattavuus oli olematon ja kun toinen sivujarru lakkasi toimimasta, jouduin sinne puolelle kääntyessäni monesti vekslaamaan ja peruuttelemaan aina n. 1m matkan useasti. On vain peltikattoruuvit nastoina ja peruuttamalla ei tahdo päästä montaa metriä kerrallaan. Käytin videolla sahassa loppuunajettuja ketjuja, kun joutui sitten katkomaan ja karsimaan lumen alle sokeasti maata vasten tukkeja. ![]() Nämä puut tuli 2016 motolla samoista paikoista harvennuksessa, kuva on julkaistu aikaisemmin näillä Silppua2 sivulla.Homman tekee yleensä mahdolliseksi, että on painava lähinnä isompaan nelivetoon tarkoitettu peräkuupu perässä. Ja tukin pää vielä lisäksi. Mutta traktori ei tahdo kääntyä ja ajourat on hyvä aina ajaa ensiksi kääntyvyyden takia. -Kuvaaja ei kävellyt tuulten tuiskuttamien paksujen kinosten viereen kuvaamaan kulkua siinä.Tohdin urheilla näin, vaikka en sitten tarvinnut 3000kg vetovoiman vinssiä vetääkseni traktoria taaksepäin tai ketju+tukki vaarallisia virityksiä vetopyöriin. Kuuset ovat istutettu 1960 tuolloiseen biologien määrittelemään lehtometsään harvinaista Etelä-Pohjanmaalla, josta vielä korjattiin heinää pelloilta ennen sotia. Alunperin alue on entistä lappalaisten kaskipeltoa ja museovirasto löysi kaskisaunan aivan kuvauspaikan vierestä. Minulla on heidän ohjeet ja luvat, miten puunkorjuu pitää tehdä alueella. Kun saatiin jäätie motolle 2016, tehtiin harvennus jota kävi ainakin neljä metsäinsinööriä ihmettelemässä puustoa. Relaskooppimittausten mukaan jäi vielä ylitiheäksi, mutta aivan oikein kaatumaherkkyttä kuitenkin jäi sittenkin nopeaa hiekkaperäsessä kankaalla kasvavaan kuusikkoon. Bensiiniletku meinasi polttaa moottorikelkkani![]() Lynx 5900 vm 1994 palanut johtosarja ja oli muutakin palanut. Jouduin selvittämään lopulta koko systeemin toiminnan johto kerrallaan mittaamalla laiteetkin ja valopuolat. Tasasuuntajakin oli rikki ja ulostulevat johdot moottorista palaneetKun uusin moottorikelkkaani primer pumpun muutamia vuosia sitten, laitoin samalla halpaa mustaa pienihalkaisijasta primerputkea.Pakkasaamuna sitten pumppasin primeriä ja sähköstarttasin. Syntyi tulipalo. Onneksi oli lumikola vieressä ja nopeasti konehuone täyteen lunta. Sitten jälkikäteen tutkittuna primerin putki oli tippunut ja häipynyt kokonaan. Oli nähtävästi paisunut ja irronnut liitoksestaan. Primeri pumppasi nyt aivan suoraa erillisen starttireleen päälle bensiiniä ja kun siellä syntyi valokaari kärkien väliin, alkoi palo. Nyt voi taas kerrankin sanoa että viinassa oli syy. Ennen PVC-letkut vain kovettui ja samentui vaikkapa mopoissa ajan saatossa bensiinistä, mutta eivät paisuneet. Kun etanoli on kemiallisesti aivan toisen tyyppinen aine verrattuna bensiiniin, vaatii se aivan uudentyypisiä muoviraaka-aineita. Kiinassa ei varmaankaan lisätä etanolia polttoaineeseen, se kyllä juodaan. Monet tuovat sieltä edullisia letkuja, jotka eivät sitten kestäkkään täällä. Kyllä siellä osataan tehdä kunnonkin tuotteita mutta eri hintaan. Nyt on tarjolla eripuolilta PU- ja silikoniletkuja ja varmaan muitakin, joiden pitäisi olla kestäviä nykybensalle. Kun ei aina voi luottaa valmistajan tai varsinkin myyjän kertomaan materiaalin, en ole syventynyt aiheeseen syvemmin. Helpointa on vain ostaa merkkiliikeestä vaikkapa japanilaisten bensaputkia, vaikka muuten kiertäisi vaikkapa Toyotaa kaukaa. Varmaan museoautojen harrastefoorumeilla on tästä bensaletkuasiasta enemmän keskusteltu. Vaikka käytän vanhassa 2-T kelkassa aina 98 bensiiniä, senkin rakenne voi vaihtua valmistajan biopolttoaineen kokeilujen takia. Heillä on melko vapaat rajat toimia, kunhan pysytään muutamien standardin määrittävien laatuarvojen rajoissa. Siinä on lähinnä käytön kannalta juoksevuus ja syttymislämpötiloja muistaakseni. Kemiallisesti reaktiivisuus johonkin polttoaineletkutyypiin voi vaihdella. Myös tästä asiasta pitäisi tehdä joku standardi tai selvitys ainakin niiden taholta, jotka sotkevat viinaa ja muita bioaineita bensiiniin. Varmaan isotkin eurooppalaiset autonvalmistajat taistelevat tämän asian kanssa. -Eli ongelmana on sekä polttoaineen että polttoaineputkien laatujen vaihtelevuus ja toisiinsa yhteensopimattomuus. Tein uuden johtosarjan ja oli yllättävän kova homma. Oletin, että voin kopioida suoraa palaneesta johtosarjasta uuden, mutta oli muualtakin johdot palaneet. Kytkentäkaavioissa oli myös virheitä. Lopulta jouduin selvittämään itselle koko systeemin toiminnan johto kerrallaan mittaamalla. Eli on moottorin oma sytytyspiiri, sitten valoille ja muihin sekä lopuksi akun oma latauspiiri tasasuuntaajineen. Lautan hinausta.![]() Ison tyhjän kuljetuslautan hinausta saaresta mantereelle kuorman hakua varten. Lautta muistaakseni kantaa n. 10tn kaivurin. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.Vuokrasin maansiirtoyrittäjältä kaivinkoneiden kuljetuslautan mökkihirsien kuljetukseen saareen. Kun mokillämme on hiekkaranta, keskeinen sijainti järvessä ja massikka traktori, jolla saa työnnettyä painavan lautan rannasta, parkeerattiin se pitemmäksi aikaa rantaan. On sillä viety muidenkin rakennustarvikkeita pientä korvausta vastaan. Video sitten rakennustarvikkeiden hinauksestaawmv moodissa (1MB).Sama uudemmassa mp4 moodissa (2MB),jonka katsominen onnistuu varmimmin tallentamalla VLC media playerin tai vastaavan avulla.Vinssausta kesallä![]() Ison haapatukin vinssausta kesällä. Moottorisahalla kosketaan tukkiin sitten vasta rankkasateiden jälkeen, vaikka on niissä hiekkaa hiukan sisälläkin hiekkamaassa kasvaneena. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.Vinssi ei ole mikään nopea, mutta on siksi turvallinen vaikka vetää yli 3tn.Video vinssauksesta wmv moodissa (4MB).Sama uudemmassa mp4 moodissa (2MB),jonka katsominen onnistuu varmimmin tallentamalla ja VLC media playerin tai vastaavan avulla. Vastaavat nopeat vinssit voiman otettuna suoraa ulosotosta joskus 60-luvulla olivat varsinaisia tappovehkeitä. Mutta ei tässäkään pidä olla vaijerin iskun alueella, vasan hoitaa ohjaus kaukosäädöllä.Halkomakone![]() Halkomakone 14tn puristusvoimalla. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.Ostimme keväällä 14tn hydraulisen halkomakoneen josta vaimo tykästyi kovasti. Hänen halkomia puita takana kasoissa. Saaressa meillä tulee metsäpalstalla enemmän polttopuita, mitä ehdimme polttamaan. Massikan hydraulipumpun paine on hyvä, mutta volyymituotto on pieni, kuten kaikilla tuonajan traktoreilla. Joutuu pitämään n. 1400RPM kieroksia traktorissa.Takkasydän![]() Valurautatakkasydän vanhaan 1959 muurattuun takkaanPuolalaisesta valurautatakkasydämestä oli hyvät mittapiirustukset ja simuloin etukäteen konepiirustusohjelmalla, josko sen saisi sopimaan vanhaan takkaan. Pyörittelin sydämen kuvaa tovin takan mittojen päällä ja määrätyllä tavalla alle sentin toleranssilla saisi tiilestä muuratun takan sisään. Ennen projektia kävi nuohooja tarkistamassa hormit. Käytännössä sitten saimme eri vipusysteemillä 100kg sydämen sisään. Oli kyllä kannattava projekti. Vanha pyöröhirsinen 1959 rakennettu mökki lämpesi hetkessä verrattuna entiseen avotakkaan, joka hornasi lämpimän ilman ulos savupiipusta.Alunperin tilasin samalla savuputket hormiin saakka, mutta asiaa tutkittuani suljimme rautasydämen yläpuolen palovillalla. Eli laitoimme palonkestävän (Rockwool) levyn ja tuimme sen harjateräksillä paikolleen. Leikkasimme siis heti rautasydämen yläpuolelle vaakasuoraan 100mm vahvuisen Rockwool levyn, joka peitti koko takan sisäalueen. Takkasydämen lyhyttä savupiippua varten teimme vain reijän tiukalla sovituksella. Siinä olikin ongelmaa asennuksessa, että saimme pujotettua levyn läpi savupiippupätkän. Tuo Rockwool on aika jäykkää ja arvokasta tavaraa. Toivottavasti kestää nyt vuosikymmeniä. Takasta tuli osittain varaava, ilmapihi, turvallinen ja lämmittävä. Yhteenvetona keski-Euroopassa ovat satoja vuosia kehittäneet kalliille kokseille, hiilelle tai puille piheille takkoja, kun me Pohjolassa olemme käyttäneet jopa kivestä muurattuja puita ahnettivia ja lämmintä sisäilmaa valtavasti ulostyöntäviä takkoja. Ei me aina osata näitä lämmitysjuttuja pohjolassa perinteisin tavoin. Kotisahan haapalankkuja![]() Puuilosta 99 eurolla ostettu "kiinalainen patentti" lankkujen tekoon. Käytin tuota termiä, kun niitä on aina pitänyt hiukan säätää ja ruuvata ennen käyttöä kuten taas tätäkin sekä jostain tämäkin on varmaan kopioitu. Selvisi sitten masinistifoorumilta, että laite tunnetaan alunperin vuodesta 1954 lähtien USAlaisena Alaskan Mill MK-IV sahausohjaimena ja löytyy suomalaisilta alan liikkeistä. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksiSaaren mökkitontillamme ja takana kotimetsässä kasvaa isoja haapatukkeja aivan riesaksi asti. Olen tehnyt pari 15m laituria 2"x5" haapalankusta vuonna 1980 kaadetuista tukeista, joista juttua enemmän tällä sivullani.Ensimmäisen laiturin tein vuonna 2002 ja toisen 2017 hyvin sisätiloissa säilytetystä ja painoilla relaksoidun eli päästetyistä lankuista. Yllä kerrotusta ja kuitenkin vähäisten puurakentamisen kokemusten perustella aion nyt tehdä toisin. ![]() Pieni kenttäsaha tuotannossa.Perinteisesti sanotaan, että haapalankku pitää kuivata hyvällä taaplaamisella ja sisäkuivauksella kuolettaa ajanoloon vääntyilyt. Tämä pitää varmasti paikkansa, jos haapapuu elää loppuelämänsä samassa kosteudessa. Mutta ulkoportaissa tilanne vaihtelee vuodenajan mukaan. Haapa on hyvin hydroskooppinen ja sisäiset jännitykset elävät sen mukaan aiheuttaen ulkoisia vääntymisiä. On aivan turhaa yrittää silloin relaksoida haapaa. Sitävastoin pitää miettiä tässä tapauksessa järkevää lankun pituutta ja leveyttä sekä tehdä kunnolla kiinnitykset runkoon.![]() Kuitenkin tasainen pinta ja aika hyvä tarkoitetuissa mitoissa olevia aihiohaapalankkuja.Raakasahasin lankut nyt syksyllä, koska mielestäni on turhaa niitä sen kummemmin relaksoida. Toivottovasti ehtivät kuivaa keskimääräiseen olotilaansa ulkoportaissa ja kiinnityksen hoidan ehkä täkkipulteilla. Siksi sahasin nyt lankut hiukan ylimittaan n. 55mm x 190mm (höyläysvaralla 2"x7"). Toisekseen en ollut varma käsikäyttöisen kenttäsahan mittatarkkuudesta ja lopullisesta lankun leveydestä, joka on vielä auki.Nukkuma-aitta![]() Vielä keskeneräinen nukkuma-aitta. Tukevat portaat on tarkoitus tehdä ylempänä kerrotuista sahatuista haapalankuista.Kun nuorisoa lapsineen käyttävät varsinaista vanhempaa hirsimökkiä saunoineen, tarkoituksemme oli vetäytyä 50m päähän uuteen nukkuma-aittaan. Lukuunottamatta yhtenä päivänä talkoolla tehtyjen hirsien kokoamista nakersimme pääosin vaimon kanssa kesän tätä nukkuma-aittaa saareen ja kyllä pojan perhe auttoi katon tekemisessä ja muussa. Vaikka lähes kaikkea muuta olen tehnyt, uudisrakentamisen olen jättänyt ammattilaisille. Nyt eläkeläisenä oli aikaa tällekin. Kaveri on tehnyt elämänsä rakennushommia ja kävi aina näyttämässä uuden työvaiheen alkuun. Nyt seuraava aitta rakentuisi nopeaa, mutta kohdaltani oli uudisrakentamiset tässä. Liikekiinteistön korjaushommia joudun tekemään lähes päivittäin.Portaat ja kaiteet ovat takoituksena tehdä yllä olevista sahatuista haapalankuista kevääseen mennessä. Haapalankkujen leveydestä on vielä kovasti miettimistä, voi olla että niitä pitää vielä kaventaa kovasti. Huawei Honor 8 kännykkään lasin vaihto![]() Huawei Honor 8 purettu, lasi vaihdettu ja koottu sekä taas toimii. Potilas on nyt liimauspuristimien välissä muualla toipumassa. Käytetyt työvälineet kuvassa ja kuumailmapuhallin viety jo hyllyyn.Laitan näitä pikku juttuja, jos jollekin olisi apuja vastaavassa projektissa ja yritän käyttää hakukoneita varten jotain avaintermejä. Huawei Honor 8 kännykkä tipahti lattialle ja meni lasi rikki. Olen vuosia aikaisemmin vaihtanut onnistuneesti Samsung Galaxy S5:n lasin, mutta nyt oli vaikempi juttu. Känny pitää purkaa takakannesta päin ja oli liimattu lujemmin. Pitää käyttää varovaisesti kuumailmapuhallinta, kitaran plektraa saumoihin pätkä kerrallaan ja alkoholia (Marinol), joka liuottaa hyvin kännykän kokoamisessa käytettyä liimaa. Kun saat kärsivällisesti edeten purettua laitteen, kokoaminen käy sitten nopeasti uudella näytöllä. Ei hommassa pääse oikeen palkoille ja välttämättä tulos ei alkuperäisen mukainen jos epäonnistut hiukan osien purussa.Lynx 9400 vm 1994 Denso startin hiilien vaihto ja muuta pientä![]() Lynx 9400 vm 1994 kelkan starttimoottorin hiilien vaihto. Kuvan hiilet ovat johonkin suurempaan starttiin, mutta hiomalla sovitin tähän koneeseen.Tämä korjaus ansaitsee muutaman rivin, jos joku on samaa juttua tekemässä. Tässä pienessä Lynx 9400 vm 1994 kelkan starttimoottorissa 128000-1671 (Lynx, Ski-Doo) on tosi pienet liikut sitten kokoamisessa. Alkuperäisiä hiiliä en löytänyt mistään, mutta käytin jonkin muun startin hiiliä ja hioin ne kulmahiomakoneen hiomalaikan sivulla varovaisesti oikeisiin mittoihin. Normaalisesti hiilien vaihto ei ole mikään juttu. Tässä joutuu vähän kikkailemaan kasaamisessa. Pitää ottaa sisäänmenevä virtapultti irti ja sitten lopuksi saada se takaisin pujoteltua reijästä ulos. Kuorissa on kyllä kohdistusmerkit, kun katsoo tarkasti. Kannattaa testata startti irtoakulla, ennenkuin laittaa paikalleen. Nyt myöhemmin selvisi, että uusiakin Denson starttia olisi saanut yli satasella. Olisi kannattanut ostaa, mutta jos rakastaa puzzlea niin tässä on yksi sellainen kokoamisessa.3.7.2022 |