MF 165 MultiPower

MF165Multi harrastesivut



Home
Traktorilla
Kelkkajuttuja
Rekkajuttuja
Harrastevideoista
Massikkakorjauksia
Silppua
Silppua2
Saksittua
Saksittua2019
Saksittua2020
Saksittua2021
Saksittua2022
Saksittua2023
Sekalaisia
Sattumia
Rakennushuoltoa
Puujutut
Site Map

Rekkajuttuja

Rekkoja
Rekkakuvia Texasista
Rekkakuvia Inarista
Vanha rekkakuski
Puunajoa Pohjolassa

Rekkoja "Rekka" sanana on alunperin hevosvetoisen parireen päälle laitettava kuormaustaso, johon voitiin laitaa vaikkapa polttopuita. Kansanomaisesti yhdistelmäajoneuvoja, puoliperävanuja ja täysperävaunuja kutsutaan edelleen näin. Ne jotka ajaa näitä tai ovat joskus ajaneet, tietävät hyvin tarkkaan oikeat termit. Tässä nyt mennään vain pienimmän riesan kautta "rekka" termillä.

Texas


Ohessa Texasista huoltoasemalta kuva vuodelta 1984, vain harvat ovat pitkänokkia.
Jo ehtyneiltä öljykaivoista tulee kuitenkin vielä hiukan öljyä säiliöihin, joita sitten kerätään pois. Kokeilin sormella maaöljyä, ja se oli niin hapanta/emäksistä, että poltti sormea. Kun pyyhin sormeni eturenkaaseen, niin kaveri anto rätin ja pyyhki samalla kanssa renkaan puhtaaksi öljystä. Arvelen, että kaveri oli alkuperäinen asukas eli intiaani. Aivan mukava tyyppi, oli sunnuntai ja kysyin häneltä ensiksi, että voinko tulla aidatun alueen sisäpuolelle, ja kerroin olevani Euroopasta ja pyhäpäiväajelulla. Lähistöllä ei ollut ketään muita tai asumuksia ja n. 10 km päässä oli jokin reservaatin tapainen. Jos olisin marssinut sisään kysymättä lupaa, olisin voinut tulla sinkkiarkussa takaisin. -Nyt jäi päänahkakin tallelle.


Teksasilainen öljykuski, mutta tämä ei laske öljyä vaan ottaa raaka-öljyä!!


Kuitupuun ajoa Texasissa. Meikäläisittäin ihmetys; puoliperävaunulla kuitupuita.

Inari

On se kaukana Inarin takamaat Etelä-Pohjanmaaltakin. Kuorma on nyt purettu, takaisin kotiin. -Lisään, että vielä enemmän on haasteita moottorikelkalla ajaa parireellä puita ojien ja nevojen takaa, vaikka tätäkin 24m reteliä (aisanpidennyksellä tuolloin laiton nosturin takia) jouduin peruttamaan taas yli kilometrin, kun ei päässyt kääntymään vaikka niin luvattiin etukäteen, että "kyllä minä ainakin pääsin kääntymään siellä (volkkarillani)".


Pohjoismaalaista raskaampaa kalustoa v. 1986, kuorman kantokyky on lähes kaksinkertainen amerikan rekkoihin verrattuna. MF165Multi seisoo Inarista Sevettijärvelle silloin rakentella olevalla tiellä juhannuspäivänä.

”Pomo” kun heitti extreeme keikan, koska kuskeilla oli tunnit täynnä.

Pari vuotta aikaisemmin kanssa juhannusaattona Lapissa seikkaillessani oli vetoautona vanhempi Volvo 89, josta teli ei enää noussut kunnolla, ruotsalaisten tyyppivika kun jouset oli jo jonkunverran kuoleentuneet. Vein nyt tälläkertaa kuormaa Savukosken takamaille Neuvostoliiton rajan suuntaan. Siellä on todella isot erämaat takana. Niinhän siinä kävi, että tämä 24m asfalttireteli jäi kesällä kiinni. Eikä ollut nosturia edes perässä. Siinä lapioidessa telin alta tavaraa tuntikaupalla, tuli satunnainen kulkija autollaan katsomasta metsäpalstojaan, kun oli lähtöisin sieltä. Pääsin sitten liftaamaan ihmisten ilmoille lähimpään taloon, jossa oli senaikainen iso moto l. monitoimipuunkorjuukone. Vanhaisäntä, muutama hammas oli vielä suussa, kertoi että koneen omistaja ja poikansa on jo lähtenyt eillispäivänä reissulleen, mutta kyllä hän itsekin sitä osaa liikuttaa ainakin suoraan. No, tämä isokone veti Volvo 89:mme irti ja tietysti tarjosin rahaa maksuksi, niin tämä ahvoittunut lapin äijä loihti siihen sanomaan jotenkin seuraavasti, anteeksi huono tulkintani, mutta tältä se kuulosti: ”Älkhää the ethelän lanthalaiset tulkho thällaisilla phelelillä thänne jänkhälle.” Hän opasti kuin omaa poikaansa ja hyväähän tarkoitti. Ostettiin sitten heti parempi Scania 141 veturiksi, jolla tehtiin jälkeenpäin paljon reissuja Lapin takametsille, laite kuvassa.

Kauko

Ohessa rekka-asioita viitoittanut sukulaiseni ja todella varsinainen rekkamies Kauko on viemässä voikuormaa Helsinkiin 50-luvun alussa. Huomaa asianmukaiset pussinahkahousut, jatsarit ja lakki. Nämä olivat tuonajan aateleilta ja teiden ritareita.
Kauko viemässä Helsinkiin kuormaa Vanaja Dieselillä talvella 1954. Nimi näkyy selvästi alkuperäiskuvassa. Kuva on otettu jossain Hämeenlinnan paikkeilla.

Kauko ajoi paljon voita etelään, kunnes joku nainen hyppäsi alamäessä rekan alle tehden itsemurhan oliko se Virroilla tai Ruovedellä. Kävin paikalla joskus 70-luvulla. Kauko lopetti siihen ammattiautoilun. Perävaunun akselissa on käytetty vanhaa rekan veturin taka-akselia, kaikki käytettiin tuohonaikaan talteen. Kuvan otti joku opiskelija, joka oli Kaukon kyydissä Helsinkiin. Terveisiä Tervajoen hiiripeltolaisille, siellä olin minäkin 50-luvun kesinä.

Pohjolassa


Pohjolassa pöllinajossa välirauhan aikaan n. 1940 Rovaniemen lähistöllä. Kuvassa vasemmalta "Rovaniemen opiskelija", renki Erkki Tikkalahti, äitini, vanhin enoni Matti, Rovaniemen suojeluskuntalainen ja enoni Albert. Takana olevaa henkilöä en tunne.

Pöllinajossa uudella autolla Pohjolassa n. 1940 eli Rovaniemen lähistöllä. Kuormuri jäi sitten jatkosodan aikaan taistelutantereille Kannakselle.
Vanhapolvi puhui Chevroletistä ja Fordista, mutta en päässyt selville, kumpi oli henkilöauto tai kuormuri. Tais olla kuitenkin letukka kuormuri.

Enoja ja paikkakuntamme apumiehiä sivuilla ja äitini keskellä. Suojeluskuntalainen ja rillipää ovat rovaniemeläisiä. Opiskelija rillipäästä tuli joku juristi ja tuomari, mutta tämä nuorempaa äitiäni enojen suojeluksessa yrittäny suojeluskuntalainen jäi mysteeriksi, tais kuolla jatkosodassa.

Laitoin tämän Tikkalahden Erkin sukunimen näkyviin, kun poikamiehellä ei ole tietääkseni jälkeläisiä ja oli käsittääkseni alunperin huutolaispoika sekä sukunimi on jostain ajanmukaan tyyliin repäisty. Yritin kysellä vanhoilta juuria, mutta en saanut täysin selville. Kuului tavallaan suvun kalustoon ja oli aina kaikessa mukana. Vielä vanhoilla päivillä sai aina yösijan talvipakkasella vaikkapa aivan eteisestämme, jos ei sänkyyn ehtinyt. Näitä jo edesmennitä sotaveteraania nyt ajan myötä asioita tutkineena, oli renki tai isäntä, kaikki oli samalla asialla, nyt arvostan niitä enemmän. Se oli sitä oikeaa tasa-arvoisuutta tuohon aikaan.

Pentuna ihmettelin, että kuka mies tuossa nukkuu, nyt tiedän asiasta enemmän. Oli muuten aivan joviaali ja fiksu tyyppi. -On sitten Erkistäkin kirjoitettu nettiin vaikka multia on ollut jo päällä yli 40 vuotta. Jokainen ihminen on laulun arvoinen ja ainakin nettiin maininnan väärti. Päivitystä mahdollisille sukututkijoille: Erkki kertoi aikoinaan muutaman kerran, että Vimpelissä olisi jotain sukua, mutta ei halunnut sitä korostaa.

Home | Traktorilla | Site Map @ MF165Multi 2006-2023 / All rights reserved