MF 165 MultiPower

MF165Multi harrastesivut



Home
Traktorilla
Kelkkajuttuja
Rekkajuttuja
Harrastevideoista
Massikkakorjauksia
Silppua
Silppua2
Saksittua
Saksittua2019
Saksittua2020
Saksittua2021
Saksittua2022
Saksittua2023
Sekalaisia
Sattumia
Rakennushuoltoa
Puujutut
Site Map

Saksittua 2022

Ohessa jotain sattumia vuodelta 2022 ja laitoin mukaan jotain pikkujuttuja eri aloilta. Vuoden tapahtumat ohessa aikajärjestyksessä.

Auton sähkölukot lakkasivat toimimasta pakkasella

Auton sähkölukot reistailevat vanhemmiten ja ovat yllättävän hankalia vaihtaa ainakin Hyundai Santa Fessä vm 2006. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Jo vanhan Hyundai Santa Fe vm 2006 2.7 bensamaasturin lukot aukesivat sähköisesti enää tuurillaan. Kun muutaman kerran jouduin ryömimään takakontin kautta sisään, päätin uusia kaikki lukot kerralla. Peräluukun lukko oli ainoa, joka aukesi aina toistaiseksi.

Ostin sitten Saksasta Autodoc firmasta kaikki neljä sähköistä ovilukkoa. En rupea tässä sen kummemmin selittämään lukkojen vaihtoa, kun YouTubesta löytyy siitä hyviä videoita. Tärkeää on, että varoo ikkunan tiputtamista alas ominpäin ja se pitää sitoa kannattamaan johdolla tai naurulla yläkarmiin. On siinä monta muutakin pientä juttua, että ainakin homma pitää tehdä sisätiloissa, kun kylmässä muovipalat halkeilevat ja lentelevät.

Nämä uudet lukot olivat joitain korjattua tai rinnakkaistuotantoa. Yksi lukko ei ruvennut millään toimimaan pöydälläkään ja siitä kehkeytyi pitkällinen viestinvaihto Autodoc firman kanssa. Paljon piti lähettää valokuvia ja hyvin perustella asia, kunnes lähettivät uuden lukon tilalle korvauksetta. Onneksi en aja tällä bensasyöpöllä kuin n. 5000km/v ja voin aina käyttää toista autoa. Kolme lukkoa ei aluksi lukkiutunut kiinnivedossa kuin tuurilla pakkasella, mutta suihkutin sitten aseöljyä oven sisään. Vielä on yksi lukko, joka menee lukkoon kesälläkin vain hyvin hiljaa ovea vedettäessä kiinni. -Olen pähkäilyssäni tullut tulokseen, että sisuskaluissa kokoamisessa on käytetty hyvin kankeaa ehkä peräti mineraaliöljyä ja ei ehdi lukkiintua ennenkuin tiivisteet puristavat ovea takaisin ulospäin.

Jäätie

Jäätielle tullut vettä. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Jotkin mökille rakennustavaraa vievät jäätien tekijät polkivat heti n. 10m leveästi syysmyräkän jälkeen kelkalla tulevan jäätien pohjat ennenkuin pystyi aurata. Ne tiet ovat nyt edelleen kuivat. Samoin tein heti pistoraiteen siitä. Jää vahventui pakkasilla ja kannatti paremmin lumikuormaa. Minulla toiminut tähän asti, mutta nyt minun kapealle mökkiajotielle on tullut vettä, pitäisi leventää. Olen ollut saaressa talven lähes joka päivä alkuun moottorikelkalla ja nyt autolla sekä seurannut päivittäin tilannetta.

Talvella 2021-2022 tuli kovasti lunta ja lisäksi alkutalven myräkät kinostivat lunta paikoittain jään päälle. Lumikuorma kasvoi niin suureksi, että jää ei jaksanut kantaa ja painui hieman vedenpinnan alle. Se tarkoittaa, että vettä tuli jään päälle. Toisekseen tämä järvi on voimakkaasti säännöstelty ja suoritetaan kuitenkin pulssitusta eli n. 10cm vedenpinnan lyhytaikaisia muutoksia tarkoituksena ajaa happirikasta vettä järven moniin lahtiin. Silläkin voi olla merkitystä veden kertymisessä jään päälle. Tämä haittaa moninaista virkistystoimintaa, pilkkimistä ja kulkua mökeille.

Vetoaura

Pikaisesti vetoaura ketjuttomaan MF165 traktoriin. Lopulliseen versioon laitoin vielä tiekarhun terän, ei näy vielä kuvassa. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Oli alkuun hiukan väärä käsitys, että takalevy ei toimi ketjuttomassa takapotku MF165 traktorissa, vaikka senssit olisivat hyvät ja neitseelliset kuten jäällä. Tutkin sitten hevosvetoisia auroja vanhoista valokuvista ja selitelmistä. Käytin saarimökiltä löytyviä tarvikkeita ja joitain pultteja mantereen rautakaupasta. Kyllä tämä toimi kohtalaisesti tuoreessa lumessa, jos sitä ei oltu poljettu. Mutta ei pystynyt vanhaan ajettuun jäätien lumeen. Aika olemattomia ovat olleet hevosvetoiset aurat.

Laitoin tämänkin kokeilun tänne esimerkkinä, että ei aina voi onnistua ja keksijän ura on ohdakkeinen. Luinkin sitten, että jos on edes nastat pyörissä, niin pieni vaikkapa kiinalainen takalana kyllä toimii jäällä. Ostin sitten kyläsepän tekemän vanhan ja painavan takalevyn. Levyä on kyllä kääntyvä, mutta ei ole ollut vielä riittävän vahvoja jäitä, jotta olisi saanut laitteen vietyä saareen ja lanattua jäätietä.

VILP-VesiIlmaLämpöPumppu

Vesi-ilmalämpöpumppu (VILP) 16kW WH-MXC16H9E8 asennettuna ja työmaasiivous vielä tekemättä. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Laitoimme kauko-ohjattavan VILP hybridisysteemin vanhan öljylämmitteisen valurautakattilan rinnalle.

Kyse on kaksikerroksisesta kerrosalaltaan 250 neliötä liike- ja asuinkiinteistöstä maaseudulla. Vanhin pienempi hirsirakenteinen on vuodelta 1910 ja uudempi sahajauhoeristeinen vuodelta 1956 samoin kuin on pannuhuone, jota kattilaa on alunperin lämmitetty koksilla. Kiinteistöä remontoitu moneen kertaan ja on vielä elinaikaa pitkästi. Öljyä menee 5000l vuodessa, ennen viime vuosikymmenen eristyskorjauksia 8500l sekä 1900-luvulla paljon enemmän. Öljylämmitys toimii sinänsä hienosti, mutta on jo ollut vuosia varasuunnitelmana siirtyä kaukolämpöön tai VILPiin, jos pannu poksahtaa. Tässä vaiheessa siirrytään hybridisysteemin ja joskus tulevaisuudessa pannuhuone jätetään pois käytöstä ja loppusijoitetaan sillensä asbesteineen. Kiinteistö on Oy omisteinen, joten avustuksia ei varmaan saa.

Systeemin kytkentäkaavio VILP hybridikäyttöön öljypolttimen rinnalle. Poltin lyö päälle vain jos VILPin tehot eivät riitä. Mutta myös jos pörssisähkö on kalliimpaa kuin öljyllä, niin lämmitys polttimella. Olen ostanut Raspberry ja muitakin ohjaussysteemiä, mutta niiden toteutus on vielä auki. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Ostin sitten Panasonicin 16kW Monoblock laitteen. Miksi Panasonic? Olen ostanut pari niiden ILPiä 14 vuotta sitten ja ei ole ollut mitään ongelmia niiden kanssa. Nyt näinä aikoina ja kovassa kysynnässä VILP laitteiden hankinnassa oli vaikeuksia, mutta se on toinen juttu. Keväällä ostin ja Juhannukseksi tuli juuri elektroniikan lopputoimitukset sekä syksyllä kävi putkimies asentamassa 32mm PEX-putket.

Panasonic WH-MXC16H9E8 laitteelle tein tukevan telineen. Valoin umpisoluisen EPS levyn päälle anturit ja harkot, jonka päälle tein painekyllästetystä lankusta pedin. Kiinnitin laitteen pohjakiskosta vaimennuskumien päälle, näitä isoja kumeja ei löydy Googlella, mutta ainakin Korjakumi Tampereella tekee niitä. VILPin paikka on vanhemman kiinteistön sisäpihassa. Pohjavastuksen liitäntäpaikka oli hiukan etsinnässä, mutta laitteessa onkin erillinen piirikortti jäähdytykselle siinä keskikonsolissa. Uusia piirikortteja on vaikea saada varmaan juuri tähän aikaan. Pieni katos suojaa jäiden tippumiselta 10m korkealta räystäältä. Kun kiinteistössä on osin vanhoja sähkökytkentöjä, jakokeskuksia ja PEN johdinta ei ole pääkeskuksessa jaettu N ja PE johtimeksi, teimme VILPille oman jakokeskuksen. Lisäksi hakkasin yli 3m kuparitankoa maahan sisään VILPin viereen ja kytkin rungon lisämaadoitukseksi. Tämä ukkosten ja jännitepiikkien varalle. Uusia piirikortteja voi olla vaikea saada näinä aikoina.

VILP:in toimittamaa dataa HeishaMon ulkoiseen lisäpiirikorttiin, josta se siirtää yli sadan muuttujan arvoa reaaliaikaisesti langattomasti MQTT tekniikalla Home Assistant aplikaatioon kännykälle tai PC:lle. Ohessa ensimmäinen printti koko vuorokaudelle sisäänmeneville ja ulostuleville lämpötiloille. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Kiinteistössä on liike- ja rossitilan ilmanvaihto sekä muita toimintoja yli kahdellakymmenellä eWeLink laitteella, joille on oma WLAN lähiverkko. Vain pari Sonoff kytkintä on mennyt vaihtoon vuosien varrella. Laitoin öljypolttimen päällekytkennän eWeLinkilliä, jos VILPin tehot ei riitä tai sähkö on kallista, mutta lopullinen toteutus on vielä hiukan auki.

Ote kännykän näytöstä Sonoff antureiden tuottamasta datasta. Lyhennenimet ovat rakennuksen eri osastoja. -Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Eri vaihtoehtoja hybridikäyttöön punnittuani lähden alustavasti talvea kohti ohjaamalla manuaalisesti öljypolttimen käynnistystä. Sen koekäytössä systeemi ainakin toimi hienosti. Kymmenen vuoden aikana on ollut keskimäärin 10 vuorokautta alle -200C tällä alueella. Kun näen kännykällä etänä sisä- ja ulkolämpötilan sekä voin myös käynnistää polttimon, lähden sillä perusasetelmalla. Jos kiinalaisten eWeLink verkko Sonoff laitteille pettäisi, on pannuhuoneessa käsikäyttöinen ohituskytkin. Ja kontaktorin ohjausvirran antoon käy kaikki muutkin etäreleet. Pörssisähkö on kuluvana vuotena vaihdellut kovasti ja kovan hinnan aikaan sekä pakkasella olen laittanut öljylämmityksen päälle.

Vanhaan koksipannuun on laitettu öljypoltin joskus 60-luvun alussa ja sen termostaatti on väärässä paikassa. Eli syksyisin pannu meinaa keittää laitettaessa poltimen päälle, kun termostaatti reagoi hitaasti todelliseen sisäveden lämpötilaan. Tilanne vielä paheni, kuin VILPin vesipumppu näköjään kierättää pannun sisällä vettä toisella lailla. Ajastin sitten öljypolttimon käyntiajan ja lepoajan kuuteen minuttiin, jolloin sen termostaatti ehtii tunnistamaan uuden tilanteen.

Simuloin sitten täyttä sähkökatkosta sulkemalla virrat kaikilta laitteilta, siitä ja monesta muusta olen kertonut mf165Multi nimimerkillä lämpopumput foorumilla. PEX-putkia yritettiin laittaa niin, että vapaakierto tapahtuisi blackout tilanteessa ja onnistuttiin. Vapaakierrossa vesi vain kiertää toisinpäin mutta pitää lähes saman lämpötilan VILPissä kuin pannussa. Kun sähkö on huidellut yli 0.60€/kWh muutaman tunnin, olen vain sammuttanut VILPin. Pitemmässä seisokissa käynnistän öljyn. Olen kyllä automatisoinut niin, että kun ulkolämpötila laskee esimerkiksi alle -200C, käynnistyy öljypoltin jolloin VILP lakkaa tuottamasta lämpöä.

Ekvivalenssikuvaaja öljylämmityksen ja VILPin sähkönkulutuksen välillä eri lämpötiloissa. Eli kuvaajan yläpuolella kannattaa käyttää öljyä ja alapuolella VILPiä. Vanhan koksipannun hyötysuhde 70% on saatu vertaamalla sitä VILPin sähkönkulutukseen, jonka COP arvot on otettu Panasonicin esitteistä eri lämpötiloissa. Sähkön hinta on siirtokuluineen ja lämmitysöljy 1,50€/l veroineen. VILPin tuottoa ei ole testattu alle -150C lämpötiloissa ja voi olla, että tuolloin tarvitaan öljyä avuksi. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Panasonicin etäohjain CZ-TAW1 lähti kerrasta toimimaan, mutta kun sen oma johto VILPpiin oli onnettoman lyhyt seinän läpi, käytin HeishaMonin mukana tilaamani 5m johtoa. Näyttää Home Assistantissa löytyvän liitinpinta eWeLink verkkoon ja koodinpätkiä pörssisähkön lukemiseksi. Nyt luen ja ohjaan sitä VILPiä HeishaMon lisäkortin avulla. Mutta jos joskus HeishaMon pätkii, sopii samaan liittimeen Panasonicin etäohjain CZ-TAW1. Rakentelen sitten talven mittaan automaattiohjausta polttimolle ja Raspberrylle, on ollut jo tilauksessa pari kuukautta. -Panasonicin etäohjaimen tarjoama informaatio on aika aneeminen verrattuna HeishaMoniin, mutta varmaan Panasonicilla on joku fiksu kaveri todennut, että on parempi maalikoiden antaa olla liikaa säätätämättä heidän hienoja vehkeitään.

Vesivaraajan muutto yösähkölle

Laitoin lämminvesivaraajan yösähkölle ja etäohjaukseen talon sisäisen erillisen Wifi verkon avulla. Tämä verkko on ainoastaan kiinalaisille Sonoff kytkimille ja muille laitteille joita on jo yli 20 tässä liike- ja asuinkiinteistössä. Vaikka nämä kiinalaiset Sonoff WiFI kytkimet monien vuosien harjoittelujen jälkeen jo toimivat hyvin, on niiden serveri Saksan Baijerissa. Siksi pitää olla lisänä aina manuaalinen kiinakytkin, jolla saat ohitettua kaiken tietotekniikan käsikytkimellä takaisen vanhaan teknikkaan.

Vesivaraaja on kytketty kahden vaiheen L1 ja L2 välille eli 380V jännite-erolle. Yritin ensiksi päästä helpolla ja laitoin Sonoff basic kytkimen 230V/10A vaiheeseen vaikka tiesin että se on yli jännitteen puolesta. Tein sitten kontaktorin avulla paremman virtaa kestävän kytkennän. Jotta sain tehtyä tämän manuaalisen Kiina ohituksen, jouduin käyttämään vieläkin vain yhtä vaihetta virtapiirin katkaisuun tai kytkemiseen.

Traktorikäyttöinen 16.800 l/h vesipumppu ulosottoakseliin

Pumppu on laitettu suoraan traktorin ulosottoakseliin. Käytetään tekopohjaveden tehoon mökillä saaressa ja vaikka hiekkarannan pesuun. Pikkuisen pumppu kiertää mutta ei häiritsevästi, kun on vain ketjulla kiinni. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Mökillä saaressa vesikaivon tuotto ei aina riitä ja olemme tehneet tekopohjavettä pienellä sähköpumpulla kaivon ympärille. Mutta kun se tarvii aggregaattia, niin sitä joutuu huudattamaan tuntikausia.

Traktoria voi käyttää maksimissaan 1400RPM, että pysyy vielä yli 100 kiloisella ruisku käsissä. Nuorena palokunnassa tuli kannettua kääpiö-Esa moottoriruiskua pitkin metsiä ja turvesoita selkä vääränä. Sen tuotto oli 36.000 l/h, mutta vettä jaettiin useammalle ruiskulle.

Vesisuihkun tulo on riittävää ja ei tarvi kauaa pumpata yli 10.000 l/h teholla ja massikassa 1200 RPM kierroksilla, kun hiekkapohjainen maa on kyllästetty kaivon ympäri. Ruiskusuutin on tietysti puutelinessä, että ei tarvi pitää kokoajan käsissä. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Muutamassa kymmenessä minuutissa on vesikaivon hiekkapohjainen ympärystä kyllästetty vedellä ja homma on valmis. Pumppu oli valtavan hyvä hankinta.

Puukasan selvittelyä halkomakoneeseen

Talvella ajetun puukasan selvittelyä vinssin avulla ja halkomista. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Hiukan jatkoa aikaisempaan halkomakone juttuun. Ajoin tuulenkaatamia tukkeja talvella traktorilla epämääräiseen kasaan. Nyt käytin vinssiin tarkoitettuja tukkisaksia ja kauko-ohjasin sähkövinssillä tukit hyvälle hollille puiden päälle, että oli hyvä pätkiä 33cm pituisiin paloihin eikä tarvinnut varoa moottorisahan osumista maassa oleviin kiviin. Homma kävi nyt paljon joutuisammin, kuin edellisvuotena.

Vaimo tietysti ei antanut koskea minun 14tn halkomakoneeseen, muutakuin autoin muutamien suurempien pöllien nostossa halkaisubaanalle. Kuvassa vasemmalla hämärästi näkyvä tyhjä 8mm betoniverkosta 2m x 2m kehikko oli vielä tyhjä, mutta Juhannuksena se oli jo lähes täynnä.

Portaat itse sahatuista haapalankuista

Portaat itse moottorisahalla tukeista sahatuista haapalankuista. Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Jatkoa nukkuma-aitan juttuun uusilla portailla tehtynä haapalankuista. Sahasin tukeista moottorisahalla nämä lankut ja sitten piti niitä höylätä kovasti. Portaissa kiinnitin lankut 100x6mm torx ruuveilla. Nämä lankut olivat kaikki ainutlaatuisia yksilöitä ja ne elivät sitten vieläkin omaa elämäänsä lujasti pultattuna. Kun kosteus tasaantuu lankkujen kesken, höylään vielä hiukan kaikki tasalle. Ovat ainakin kerran tuona päivänä yhtäkorkealla tasan.

Tervaisin ne, kuten olen tehnyt parille haapapuusta tehdylle laiturilleni, mutta esikunta ei anna tehdä. Yksi vaihtoehto olisi jättää sillensä, mutta vaimoväki laittoi jotain värillistä kyllästysainetta. Jos hilseilee pois, höylään vähän pintaa, kuten jouduin tekemään nyt hirsipöydälle.

Tein kaiteet terssin etureunalle samoin kuin on nyt sivuilla lisänä vahva musta terassiköysi kiertämään 1m korkeudella. Kun 140x140 pystypylväät ovat 2m pituiset maasta asti, on se liikaa haapapuulle suorana pysymiselle ilman tosi lujia kiinnityksiä. Käytin sitten kuusipuuta, joka pysyy paremmin suorana.

Vinssin etäohjain

Ostin pari vuotta siten Runva sähkövinssin, jonka asensin traktorin peräkuupuun. Siitä juttua muutamassa säikeessä, kuten Runva sähkövinssi, isojen kuusitukkien ajoa ja tukkien vinssausta kesällä sekä videoissa laahakauhasta.

Mutta on vinssi ollut paljon monikäyttöisempi nyt parin vuoden aikana ja kaikkia ei ole tänne kuvattu tai kerrottu. Vinssin ainoa ongelma oli laitteen mukana tullut heikosta äleään muovikuoriin suojattu etäohjain, jota piti säilyttää aina taskussa suojassa kylmyydeltä ja iskuilta. Etäohjain kyllä toimi aina kymmeniä metrejä kauaksi.

Runva langattomia ohjaimia kopioituna maahantuojan CFline.fi sivuilta. Vasemmalla vinssin mukana tullut perusohjain joka toimii, mutta on varmasti iskuherkkä. Sitten keskellä ongelmatapaus, joita kokeiltiin ueampia ja oikella sitten Warrior merkkinen ohjain, joka toimi hienosti.

Ostin sitten vinssin maahantuoja CF Line Oy:ltä kuvan keskellä näkyvän etäohjaimen ja siihen liittyvän vastaanottimen. Laite lakkasi toimimasta parin päivän jälkeen. Kaadoin tuolloin isoja tukkeja saaressa ja oli tarkoitus vinssata niiden päitä peräkuupuun. Eli oli kova tarve kunnolliseen etäohjaimeen eikä taskussa aina suojassa pidettävään värkkiin. Firma CF Line toimitti takuuseen uuden, mutta ei sekään toiminut päivää kauemmin. Vaihdoimme kymmenkunta viestiä postiivisessa hengessä löytääksemme ongelman syyn. Traktorissa oli vinssin takia uusi 70 ampeerin laturi, johdot 50 neliötä ja mittasin yleismittarilla jännitteitä käynnin aikana. Toimitti CF Line kolmannenkin etäohjain yhdistelmän, mutta ei sekään kestänyt kuin päivän. Palautin ne ja valmistajalta tuli sitten ohje, että ne olisi pitänyt parittaa uudelleen.

Ohje: "Toimi seuraavasti, käynnistä kaukosäädin punaisesta virtanapista. Sitten kytke 4-napainen tulppaliitin jolloin vastaanotin saa virran. Paina sitten "in" ja "out" nappeja ja pidä nappeja pohjassa samaan aikaan kun kytket pihtikaapelin maadoitukseen. Kaukosäätimessä pitäisi syttyä vihreä valo ja paritus on valmis. Kaukosäädin on nyt valmis käyttöön."

Sitten CF Line lähetti Warrior ohjaimen takuuseen kuvassa oikealla ja se toimii nyt kuin ajatus. Ongelma on ratkaistu ja kiitos CF Line firmalle hyvästä toiminnasta. Ja jos olisi ollut tiedossa tuo korjaava paritusjuttu, niin jo aikaisemminkin.


29.12.2022

Home | Traktorilla | Site Map @ MF165Multi 2006-2023 / All rights reserved