|
Traktorilla muuta kuin auraamistaVanhakin traktori on monipuolinen työväline, kuten oheisissa videoissa ja kuvissa näkyy.Harrastevideoita Teiden ylläpitoa saaressa Juontoa HarrastevideoitaOheiset videot vaativat toimiakseen Windows Media Playerin tai vastaavan. Jos yrität katsoa videoita kännykällä, voi olla että yleisemmillä Android käyttöjärjestelmän laitteilla ei heti onnistu ja pitää ladata jonkin wmv-tiedoston katseluohjelma sitä varten. -Täytynee joskus konvergoida kaikki videot mp4 moodiin, mutta kun pääesiintyjä ei ole enää nuori, en ole kiirehtinyt asian kanssa.Massikalla muuta kuin auraamista. * Hiekkarannan vuosihuoltoa (17MB).Tämä on jokavuotinen operaatio hiekkarannalle massikalla, joka aikaisemmin tehtiin käsin kuten vielä syvemmällä joudutaan tekemään.* Hätäkastelua (15MB).Juuri tällä alueella ei ollut satanut pisaraakaan kahteen kuukauteen tosi kuivana kesänä 2006.* Hiekkarannan kunnostusta (10MB).Kuivuuden takia vesi ei ole ollut näin alhaalla vuosiin. Ei tätä joka vuosi tehdä.* Hakkuuta saaresta juonnolla (20MB).Heikkojen kohvajäiden aikaan piti kuitenkin tehdä uudelle tontille aukko tiheään kuusimetsään. Vaikka videolla näyttää homma hiukan hidastempoiselta, varoin puun jäämistä kantojen väliin jumiin ja avotraktorin kaatumista. Asiasta enemmän alempana.* Rannasta risusavotan tavaraa mantereelle traktori ja moottorikelkan parireki yhdistelmällä (4MB).Oli nuoskakeli ja painoi hiukan traktorillekin kuorma, siinä oli muutama tukin kokoinenkin puu.* Kun vaimoväki aina halusi pientä sievää puuta, niin tässä sitä tulee.(5MB).Traktori ja moottorikelkan parireki yhdistelmä kesällä. Moottorikelkkakäytössä PE-muovipohjat ovat ehdottomat, selvisi vertailussa yhden hirsihuvilan saareen vedossa talvella. Siksi kuvassa brutaali käyttö ilman niitä.* Laahakauhaprojekti(24MB).Video löytyy myösuudemmassa mp4 moodissa (14MB).jonka katsominen onnistuu varmimmin tallentamalla ja VLC media playerin tai vastaavan avulla.Taustoja löytyy projektista Saksittua2020 sivulla. * Isojen tukkien ajosta saaresta kelkalla wmv moodissa (54MB).Sama uudemmassa mp4 moodissa (29MB),jonka katsominen onnistuu varmimmin tallentamalla ja VLC media playerin tai vastaavan avulla.Taustoja löytyy projektista Saksittua2021 sivulla. Tarkistin erikseen Teostolta, Gramexilta ja monikansalliselta Sony-BMG:ltä, että heillä ei ole mitään korvausvaateita tällaiseen musikkiin, jollaista on käytetty videoissa. Lyhyt selvitys musiikista harrastevideoissa.Teiden ylläpitoa saaressaKun traktori on ollut 25 vuotta saaressa ja kottikärryt ovat ainoaat muut pyörälliset ajoneuvot 2.5km pitkässä ja alle kilometrin leveässä saaressa, niin teidenkin kanssa on toinen juttu.Oheisellakaan tälläkään kävelypolulla ei ole metsänhoidollista merkitystä, mutta on helppo sitä käyttää ja näyttävät kulkijat sitä käyttävänkin. Otan peräkuupaan hiekkalastin ja vedän aina pari kertaa vuodessa läpi näitä yli kilometrin olevia polkuja. Tarkoitus on tehdä lisääkin ja saa samalla Massikka lenkkeilyä. ![]() Satutie saaressa (The fairy tale path). Massikan nokkaa näkyy alhaalla vähän, jotta pysytään aiheessa.JuontoaEnsiksi kesällä juontoa ja sitten samaa talvella. Tein joitain hakkuuaukeita ja yrttimaapeltoa saareen aikaisemmin, ja lyhyellä matkalla takakauhan tai siirtokauhan (peräkuupan) avulla homma onnistui hienosti, vaikka en tiennyt edes sanan "juonto" tarkkaa merkitystä tuolloin.Keksin ominpäin pyörän uudelleen ja laitoin takakauhan takaseinän yläpalkkiin hahlon, johon juotoketju lukkiintuu hienosti. Myös menetelmä on turvallinen, kun traktori ei pääse keulimaan liikaa, vaikka monesti kovassa kuormassa niin tekikin ja piti ohjata jarruilla. Kehitin vahingossa turvallisen juontopankon, jolla tohtii vedättää ylöspäin eikä traktori kippaa ympäri. Lisäksi jos puiden päät ovat takakauhassa, ne eivät tartu kantoihin ja puut ovat myös kevyemmät vetää. Jälkikäteen vasta selvisi, että juontopankkoja ja tällaisiakin on käytetty sekä ollut markkinoilla iät ja ajat. Aikoinaan leipätyönä ajoivat tukkeja monesti kokonaisena plaanille, jossa vasta karsivat ja apteerasivat. Juontopankka oli alhaalla ja tukkien päät viistivät aivan lähellä maata, jolloin lumiketjut olivat ehdottomat varusteet. Painonsiirto tehokkaasti ja tarkasti vetopyörille oli vaikeaa ja jopa vaarallista. Takakauhan kanssa onnistuu puiden ajo talvella joskus jopa ilman lumiketjuja. ![]() Tuulenkaatamien juontoa kesällä.Kuvassa on tuulenkaatamia haussa ympäri saaren palstaamme ja piti puita noukkia kauempaa. Siksi moottorisahan ja ja repun kantoteline on vielä kehittelyn alla ja nyt riippuu turvakaaressa. Ei niitä tohdi laittaa takakauhaan, puut voivat rikkoa ne.Talvijuontoon laitoin usempia hahloja ja ketjuja on erilaisia sekä vaihtoehtoja hirttosilmukkaan. ![]() Meikäläisittäin isoja tukkeja ja hiukan kuitua kyydissä.Harvalenkkisessä ketjussa tulee olla hyvä ja väleä juoksusilmukka taikka ylikokoinen sakkelisilmukka. Varsinkin kuitunipuille on ehkä parempi tiheälenkkinen.![]() Erilaisia ketjuja ja vaihtoehtoja hirttosilmukkaan. Klikkaamalla kuvaa saat sen isommaksi, kuten lähes kaikki kuvat.Kiinnitys pitkään vetohahloon on ratkaistu siten, että päässä on alle metrin pätkä harvalenkkistä, joka sopii hahloon ja sen päässä on koukku tiheälenkkiseen. Kiinnitystavat hioutuvat sitten käytännössä, kun on eri ketjuvaihtoehtoja vain käytettävissä.![]() Valmiina lähtöön ja aivan kuvausta varten hiukan filmaten, pitihän sitä näyttää että massikassa nousee ja pysyy tarvittaessa nokkakin. Hydraulisella työntövarren pituutta lisäämällä voi tehdä painonsiirtoa eteenpäin samoinkuin laskemalla alemmaksi takakauhaa, mikä onkin tärkeää sitten ajon aikana.Takakauha painaa 250kg, joten tyhjänäkin on jotain painoa vetopyörille ja pääsee puiden viereen ilman ketjujakin ainakin vähälumisessa maastossa. Takapyörissä on kuitenkin 200kpl 25mm peltikattoruuveja esittäen nastoja. Painonsiirto vetopyörille on tarkaa ja voi käyttää turvallisesti suurta takakuormaa, mutta sivuttain vedon kanssa on oltava tarkkana, kuten videossa näkyy. Massikkahan ei ole ollut vissiin mikään metsätraktori, parempi peltokäyttöön.Yhteenvetona juonto ilman nosturiakin on helpompaa, kuin puiden ajo moottorikelkalla. Paljossa lumessa on ensimmäinen kriittinen kohta peruuttaminen puiden luokse ilman kuormaa ja ketjuja. Eteenpäin meno onnistuu painonsiirron takia pienilläkin kuormilla melko paljossa lumessa ilman ketjuja vain nastoilla. Juontovideo 2018 saaresta heikkojen kohvojäiden aikaan ![]() Vasemmalla pitkälenkkinen ja oikealla vain kuvausta varten lisätty punainen IKH:lta ostettu juontoketju. Sen alimmat ketjut ovat puun ympäri tavallaan hirttosilmukalla ja oikenpuoleinen kuvassa ylöspäin lähtevä ketju kiertää ei kuvassa näkyvän yläpuoliseen sakkelisilmukkaan. Ketju jatkuu siitä alaspäin ja on lukittu juontosilmukkaan. Siitä vasemmalle kääntyy vapaa pää, jonka päässä on ei kuvassa näkyvä pujotuspuikko.Piti saada uusi huvilatontti entiselle kaskipellolle, johon oli istutettu kuusia 1960. Jäät oli hakkuun alussa heikkoja ja isoilla traktoreilla ei ollut asiaa jäälle. Nyt tuli muutamista puista jopa 4kpl 5,5m tukkeja ja tukkien kokonaismäärä oli yli 50 kiintokuutiota lukumääränä 153 tukkia alle 0.3ha alueelta. Vedän videolla verkkaisesti pienimmällä vaihteella metsässä varsinkin sivuttain jalka valmiina kytkinpolkimella, kun en halua päästä otsikkoihin "taas ikävä tapaturma". En ole myöskään urakoimassa omalla tontilla. Jäällä saa taas kyllä päästää urut auki.Ostin IKH:lta yhdet juontoketjut kokeeksi, ja se päästi puun irti varmaan 6 kertaa, vaikka kokeilin eri sidontatapoja, mitä netistäkin löysin. Nuo pitkälenkkiketjut 10mm eivät päästäneet kertaakaan, tärkeintä on iso sakkeli ja se pitää asettaa kuvan mukaisesti. Nämä ketjuthan eivät ole mitään huippuluokkaa ja yksi meni poikki. Sen sai korjattua helposti jatkopalalla. Tulin siihen tulokseen pähkäilyssäni, että takakauha ottaa ketjun vetovoimasta suurimman osan eli kannatusvoiman, ja puun vetoon jää vähemmän voimaa verrattuna perinteiseen juontopankkoon. Kun takakauha vielä hyppii ajossa, tämä pienilenkkinen muotoilulla juontosilmukalla ei ole hyvä juuri tässä käytössä. Se vaatisi isompaa jatkuvaa jännitystä kannatuksen ja vedon yhteisvaikutuksena. Jäällä oli sitten juontomatka 2,5km, eli hommassa senpuolesta ei siten juuri ollut järkeä. Kuitenkin MultiPowerilla sai ajaa isommalla vaihteella kovaa pääosin jäätietä pitkin, joka kompensoi matkan pituutta. Avotraktori vaati moottorikelkkavaatetusta ja kypärää tai vanhanmallin lentäjän lakki oli vielä parempi, kun sillä pystyi tekemään työtäkin. Toisekseen kun massikka on ollut yli 20 vuotta saaressa vähällä maantieajolla, sai se nyt liikuntaa n. 240km jäällä. Kuivalevyjarrutkin alkoivat toimimaan paremmin. -Mitä tekisin toisin: vetäisin jäälle puut poikittain tai kauemmaksi rannasta, helpompi ottaa kyytiin apteerauksen jälkeen kun traktorin pyöritys tukkeja perässä vaatii tilaa. Toisekseen jos mantereen plaanilla olisi ollut tilaa, tutkisin mahdollisuutta vetää rungot mantereelle kokonaisena, jossa apteeraus tehtäisiin sitten motolla. |