|
Saksittua 2023Ohessa jotain sattumia vuodelta 2023 ja laitoin mukaan jotain pikkujuttuja eri aloilta. Sivu on vielä kesken kuten kuluva vuosikin. Vuoden tapahtumat ohessa aikajärjestyksessä.
Polttopuita kelkalla ja peräkärryllä
Isojen rantapuiden kaatoa jäälle vinssin avulla Haapapuiden latvojen vetoa metsään karsittavaksi jyrkän penkan yli Järven ja mökkirannan kunnostusta 60-luvulta lähtien Erikoinen imusarjan läpän kiinnitysruuvin poisto sylinteristä MF165 jarrujen korjaus saaressa Polttopuita kelkalla ja peräkärryllä![]() Puita saaresta mantereen rantaan. Maasturilla olisi yhdistelmän paino lähennellyt 3tn osittain kohvajäillä kiitos lämpimän ja oikullisen talven. Kuorman sidonnan ja peittämisen jälkeen se jatkaa matkaa kaupunkiin lapsille.Työkelkka veti kuormaa hyvin, vaikka oli lähes yhtä raskas vetää kuin puukormalla parireki.Kun matkaa sitten maantiellä auton vetämänä oli muutama sata kilometriä, puiden latominen ja järjestely kärryyn on tärkeää. Tais tulla täydet painot yhdistelmälle maasturin kanssa. Halkomapaikalle saaressa tuli hinattua haapa- ja koivutukkeja massikalla jo jonkinmoinen määrä. Polttopuuta kuluu, kun lapsetkin ovat laittaneet takkoja ja paljuja. Video tavaroiden ajosta wmv moodissa (4MB).Sama uudemmassa mp4 moodissa (2MB),jonka katsominen onnistuu varmimmin tallentamalla ja VLC media playerin tai vastaavan avulla.Isojen rantapuiden kaatoa jäälle vinssin avulla![]() Jotta jäältä veto onnistuisi kumipyöräisellä Massikalla, jossa jarrujakin on vain nimeksi, on traktori ankkuroitava jäälle jotenkin. Porasin kairalla pari yli 40cm syvää reikää hiukan vinoon ja ja laitoin niihin koivupölkyt.Kuva on ensimmäisestä vedosta, ja terävä peräkuupan reuna oli kuin giljotiini ja meinasi leikata koivupölkyn poikki. Sitten seuraavilla kaatovedoilla isommille puille laitoin 4"x4" pöllin väliin ja homma toimi hienosti. Siitä oheinen video. Video puunkaadosta vinssin avulla jäällewmv moodissa (8MB).Sama uudemmassa mp4 moodissa (2MB),jonka katsominen onnistuu varmimmin tallentamalla ja VLC media playerin tai vastaavan avulla.Haapapuiden latvojen vetoa metsään karsittavaksi jyrkän penkan yli![]() Haapapuiden oksat ovat jäisinä inhottavia kuin harjateräksen pätkiä. Penkka on niin korkea, että takavetoisella Massikalla ei pääse yli. Vedän latvat metsään vinssin avulla ja karsin sieläVideo vinssauksesta. Vaikka vinssi on hidas, on sen vetovoima kuitenkin 3.5tn ja vauhti sopii eläkeläiselle.wmv moodissa (8MB).Sama uudemmassa mp4 moodissa (2MB),jonka katsominen onnistuu varmimmin tallentamalla ja VLC media playerin tai vastaavan avulla.Ajoin nyt läpi konverterin kautta kaikki www-sivujen MP4 videot ja toivottavasti näkyy kaikissa laitteissa. Jos ei, niin kertokaa. Järven ja mökkirannan kunnostusta 60-luvulta lähtien![]() Järven ja mökkirannan kunnostusta 60-luvulta lähtien ja myös työtavan kehittymistä. Kaislakauha tai talikko on kevennetty vanhasta etukuormaajan kivitalikosta. Tuo märkä kaisla-lehtisekoitus painaa samanverran talikossa kuin sonta, jota nuorena vävynä olin talikoimassa vain muutaman kerran.Edellinen urheilijataustainen sukupolvi jaksoi työntää kottikärryllä metsään 60-luvulta lähtien, mutta kun homma jäi minulle, hommattiin Massikka peräkuupalla tai takakauhalla 1994 aivan tätä hommaa varten. Riippuen jäiden lähdön aikaan tuulista, kaislan määrä vaihtelee vuosittain.Keskimäärin 20 peräkuupullista täyteen, enimmillään 24 täyttä kuupallista. Kun massikaan latasi märkää tavaraa täyteen, joutui peruuttamaan ylös. Nokka edellä nousi se taivasta kohti. Joskus tuntui, että kaikki järven kaislat osuvat mökkirantaamme. Kuvissa ja videossa ei ole kevään alkuasetelmaa, vaan jotain on jo ehditty viedä pois. Kaislatalikko minikaivurissa. Video mp4 moodissa (11MB),jonka konvertoin sopivaksi useimmille selaimille. Jos ei näy, katsominen onnistuu varmimmin tallentamalla ja VLC media playerin tai vastaavan avulla.Erikoinen imusarjan läpän kiinnitysruuvin poisto sylinteristä![]() Kameralla eli endoskoopilla näkynyt 3mm ruuvi. Männänpään loukkiintumien on pääasiassa rassaamisemme tulosta ja noen poistoa.Käynnistäessäni autoni moottorin, siitä alkoi kuulua hyvin kovaa kilkutusta. Ajoin hyvin varovaisesti muutaman kilometrin lähimpään autokorjaamoon saadakseni apua, mutta kukaan siellä ei tiennyt ongelman syytä. Minulla on vanha Hyundai Santa Fe -mallinen kaupunkimaasturi, 2.7 litran bensiinimoottorilla, joka on edelleen hyvä kulkupeli lumisilla järvillä. Jopa kansitiiviste olisi tilattava Ruotsista, puhumattakaan muista osista, jotka olisivat vielä kauempana, jos ongelma on alapäässä ja kesälomat juuri alkoivat.![]() Sylinterikannen trimmeri.Sitten poikani ja minä päätimme avata yläpään, kuten öljykopan, imusarjan ja muut osat poistamatta kannenpultteja ja muuta varaosia tarvittavaa toimenpiteitä sitten kokoamisessa. Imusarjasta putosi 11 kappaletta 3 millimetrin imusarjan läpän kiinnitysruuveja, mutta missä on se kahdestoista? Se on varmasti sylinterissä. Onneksi metalliset läpät eivät pääse menemään imusarjan läpi kuten BMW-autoissa ja joissain muissa moottoreissa.Löysimme sitten ongelmasylinterin pyörittämällä moottoria yläkuolokohdien ohi. Endoskoopin avulla näimme iskeytymiä männässä ja muutamia rautahiukkasia tulpanreiän kautta. Nostin ne pois magneetilla, mutta missä on loppuosa ruuvista ja aluslaatta? ![]() Löytöpalat sylinteristä. Ruuvin kierteet näkyy ja aluslaatasta yli puolet. Toivottavasti loput palat ovat jo menneet pakoputkeen eikä mitään satu enää pakoventtiilin väliin.Koska kansi on todennäköisesti männän päätä pehmeämpi, oletettavasti ruuvi on painunut kanteen. Miten saamme sen pois, kun kameralla ei pysty sinne näkemään? Porasin 6mm tangon päähän 3mm reijän. Vedin siitä Hikokin akkutrimmerin neliskanttinen siiman läpi, kun tuntui muutenkin hyvin leikkaavalta. Vaati hieman temppuilua saadakseni tämän trimmerin sylinteriin. Männän liikutin niin alas, että ventiilit pysyvät vielä kiinni. Porakoneella pyörittäen samalla kun nostin siimoja sylinterin yläosaan sylinterikanteen kiinni, sain ruuvin ja aluslaatan jäännökset irtoamaan. Loppusiivous suoritettiin magneetin ja imurin avulla.Aikaa meni projektiin osien pilkkimisineen sylinteristä toistakymmentä tuntia ja viikonlopun ajamatta. Jos olisimme lähteneet normaaliin proseduuriin ja avaamaan moottorin kiertokangen laakerinkin, jotta saisimme männän pään hiottua, olisi seisokkiaika ollut useita viikkoja johtuen varaosien odottelusta ehkä Koreasta saakka. - Nyt moottori kehrää jälleen kuin kissa ja toivottavasti vielä kauan. MF165 jarrujen korjaus saaressa![]() Juuri purettuna MF165 vm 1968 kuivat jarrut saaressa. Paisutin oli palasina. Ei ole nostureita käytettävissä. Vein painepesurin vasta seuraavana päivänä sinne.Vaikka Massikalla ajetaan vain muutamia kymmeniä tunteja vuodessa, jarrut ovat jatkuva ongelma. Erittäin tärkeä ja helpoittava peli ollut rannan siivouksessa ja muussa 29 vuoden aikana saaressa, mutta ajokilometriä tulee vain 5ha tontilla vähäisen. Ajankin muutaman kerran metsäpalstaa ympäri jarruttaen, mutta ei se tunnu riittävän. Nyt oli neljäs jarruremontti ja ensimmäisen kerran tein sen saaressa ilman nostureita.Sai siinä miettiä fysikkaa ja vektoreita, miten kampeat ja liikuttelet painavia osia. Kun traktori on avomalli, jälkikäteen tehty vahva turvakaari teetti paljon lisätyötä, kun se piti poistaa samoinkuin myös toisen puolen rapakaari. Työturvallisuudesta ei ollut tietoakaan, vaikka yritin pitää jalat poissa mahdolliselta putoamisradalta. Ajattelin tehdä tämän remontin eläkeläisenä vielä kerran, kun on jotain voimia jäljellä. 11.8.2023 |